Informatii utile pentru parintii care doresc in viitorul apropiat sa-si inscrie copiii la "PITICOT"

De la ce varsta sunt acceptati copiii la gradinita noastra?

Copiii sunt acceptati cu incepere de la 2 ani. Exista o procedura speciala de acomodare care asigura succesul integrarii copiilor de varste fragede.
Procesul de acomodare depinde in egala masura atat de atitudinea copilului cat si a parintelui. Recomandarile privind acest lucru pot fi facute de educator dupa cateva zile de observatie a micutului.


Daca nu sunteti hotarati si pregatiti sa va vedeti micutul plangand,va recomandam sa-i mai tineti acasa o perioada!

Ce lucruri personale trebuie sa aiba copilul la gradinita?

Pentru un mai bun circuit gradinita-acasa, rugam sa existe un rucsac personal al fiecarui copil, care trebuie sa contina:

1. pijama si un prosop personal,cu numele copilului inscriptionat, care vor fi trimise acasa la sfarsitul saptamanii,cand vor trebui sa fie spalate;
2. 1-2 schimburi de hainute;
3. papuci de interior cu numele pe ei;
4. pampersi, servetele umede (daca este cazul);
5. babetica pentru masa

Ce se intampla daca un copil uita sa mearga la toaleta?

Din cand in cand, se mai intampla si mici accidente. Copiii au tendinta sa se implice foarte mult in ceea ce fac si uita uneori sa mearga la toaleta. Nu facem mare caz din asta, doar ii asiguram ca "accidente" de genul acesta se pot intampla si le dam o explicatia vis-à-vis de cum se poate remedia aceasta situatie: "Alta data, poate ar trebui sa venim mai devreme ca sa evitam acest lucru."

Un lucru important este insa sa aiba cel putin un schimb de lucruri in saculet pentru a putea fi schimbat. (In caz de diaree, va rugam sa tineti copilul acasa inca 24 de ore de la revenirea completa, pentru ca un copil poate inca purta virusul chiar daca nu are o simptomatologie clara).

Ce este adaptarea? Ce inseamna "Nu mai vreau la gradinita!"? Ce exprima copilul? Sa cedam si sa nu-l mai ducem sau sa continuam in ciuda protestelor lui? Cum ne putem ajuta copilul?

Iata ca ne apropiem deja de anumite reactii, unele destul de violente, pe care copiii incep sa le aiba dupa inceperea gradinitei.
Copilul incepe sa planga de cand se trezeste dimineata si spune ca nu mai vrea la gradinita, rugandu-si parintii sa nu-l mai duca, sa ramana acasa, sa mearga la bunici etc.
Uneori copiii pot argumenta cererea lor, sustinand ca "nu le place la gradinita", "nu le place mancarea", "doamna este rea", "copiii sunt rai", "ii este dor de mama", "ii este somn", "vrea sa se joace acasa", "prefera sa mearga in parc" etc.
Parintii nu stiu daca sa ia in serios nemultumirile lui, se intreaba daca la gradinita este bine tratat, daca nu este prea mic, de ce nu-i place cand este asa de frumos acolo, daca este prea rasfatat sau incearca sa obtina prin orice mijloc ce-si doreste.
Sigur ca plecarea de acasa dimineata nu este un lucru placut, de asemenea, despartirea de parinti, drumul pe orice vreme catre gradinita, programul de acolo, multele ore petrecute printre straini.

Cu toate acestea, de multe ori, educatoarele linistesc parintii spunandu-le ca cel mic se opreste din plans imediat dupa ce ei pleaca si este vesel toata ziua, lucrand si jucandu-se cu ceilalti copii.
In aceste conditii, parintii pot spera ca aceste proteste de dimineata sa inceteze in cateva saptamani si copilul sa mearga cu placere.
Acesta este timpul de acomodare, in care invata numele colegilor, se imprieteneste cu unii dintre ei, se obisnuieste cu educatoarele, cu interiorul gradinitei si cu activitatile de acolo.
Copiii pot avea diferite abordari privind acomodarea. Educatoarele gradinitei Piticot,cu ani de experienta in acest domeniu, se vor ocupa de micut, fie ca plecati in timp ce copilul este preocupat de ceva, fie ca ii spuneti ferm "La revedere, ne vedem la ora 12!". In ambele cazuri, insa este foarte important sa va tineti promisiunea de a reveni la timp, pentru ca 5 minute este un timp mult prea lung pentru un copil in proces de acomodare. Daca un copil nu poate fi linistit ori calmat, va vom suna de indata la numarul de telefon comunicat de dvs.

Ce efort presupune adaptarea la gradinita? Cat de greu ii este unui copil?

Inceperea gradinitei este o perioada dificila pentru copil, dar si pentru parinti. In primul rand ca apare despartirea dintre parinti si copii (chiar daca si inainte de gradinita parintii plecau la serviciu, copiii ramaneau de obicei acasa, cu o persoana cunoscuta si acest lucru sporeste sentimentul de siguranta), dar sunt multe lucruri noi la care copilul trebuie sa se adapteze.Ganditi-va ca mergand la gradinita, copiii schimba locatia, persoanele cu care vor sta, programul, jucariile, apar mai multi copii cu care nu sunt obisnuiti. Pentru multi dintre ei, mai ales daca nu au frati si nu sunt obisnuiti cu alti copii sau cu alte persoane in afara de parintii lor, este un adevarat soc.
In primii ani de viata ,majoritatea copiilor au stat doar cu mama, n-au intrat in relatie cu alti copii si nici adulti. Diferenta dintre viata de pana la gradinita si cea de dupa ce a inceput gradinita poate fi foarte mare.
Pentru ei va fi o schimbare majora sa nu o mai vada pe mama cu care pana atunci statusera tot timpul. De asemenea, dificultatea unui copil in a se adapta este in functie de gradul lui de independenta si de anxietate.
Copiii care sunt mai retinuti, tematori, mai putin curiosi se vor obisnui mai greu cu atatea lucruri noi, diferite de cele cunoscute.
Dar lucrurile nu stau asa de rau! Copiii se adapteaza foarte repede, iar in scurt timp gradinita va deveni un loc atat de placut incat va va fi greu sa ii tineti acasa. Cel mai greu este sa treceti voi, parintii, peste momentele grele de adaptare.

Exista copii care nu se adapteaza la gradinita?

Sigur ca exista copii care se confrunta cu un esec al adaptarii,ce prezinta diferite tulburari, fie o anxietate foarte mare care nu le permite sa se integreze in grupuri, fie un deficit de atentie sau probleme de comunicare. Pe de alta parte, intalnim si copii "foarte sensibili", putin toleranti la frustrare, care nu suporta observatiile din partea educatoarelor, conflictele cu alti copii, nu pot reactiona, riposta, se simt extrem de vulnerabili.
In aceasta situatie, parintii se afla in dificultate,fiind in situatia de a schimba gradinitele sau a incerca mai multi ani la rand integrarea copilului intr-o astfel de colectivitate.

Cum ma voi implica ca parinte in procesul de invatare al copilului meu? Cum pot mentine contactul cu ceea ce se intampla la gradinita?

Dupa cum stim,nu toti copiii comunica parintilor ce fac la gradinita.Pentru ca dvs.sa fiti ancorat in viata gradinitei,contactul cu mediul "acasa" se va mentine permanent,fie verbal,telefonic sau prin e-mail. Cat despre procesul de invatare, este important de stiut ca la inceputul fiecarui an, se vor trimite acasa obiectivele pe grupe de varsta si pe diferite arii de dezvoltare.

Educatoarea va transmite de asemenea, saptamanal,prin e-mail informatii atat despre proiectul desfasurat (care se intinde pe parcursul a cateva saptamani), cat si despre subtema saptamanala cu activitatile aferente impartite pe arii de dezvoltare, activitati ce pot fi consolidate cu dvs. acasa.

Cum e indicat sa fie imbracati copiii la gradinita?

Ar fi indicat sa va imbracati copilul cat mai practic, astfel incat sa se poata bucura din plin de toata gama de activitati desfasurate in gradinita:pictura,modelaj,jocuri de miscare si chiar "tavaleala" de prin curte.

Ce se intampla daca un copil se imbolnaveste in timp ce este la gradinita?

Daca copilul dumneavoastra se imbolnaveste, va fi intai consultat de medicul (asistenta)gradinitei, dupa care, daca este necesar, se va contacta parintele pentru a lua copilul de la gradinita. In functie de afectiune, copilul trebuie tinut acasa toata perioada de convalescenta.

Aceasta responsabilitate parentala este vitala pentru functionarea normala a unei gradinite.

Pot copiii sa-si aduca jucarii la gradinita?

In perioada de inceput,de acomodare, un copil poate aduce o jucarie "de alinare", care sa il ajute sa se desprinda de mediul familial. In general, descurajam copiii care vor sa aduca jucarii, bijuterii sau diferite alte obiecte la gradinita, pentru ca se pot pierde sau se pot deteriora. Nu raspundem de pierderea si deteriorarea lor!!

Ce se intampla daca un copil are anumite restrictii la mancare?

Restrictiile la mancare, precum si diferitele alergii vor fi notate in chestionarele medicale primite la intrarea in colectivitate completate de dvs.,analizate de doctor si asistenta medicala si transmise mai departe tot staff-ului gradinitei. Astfel, se va putea inlocui mancarea cu altceva agreat de copil . Meniul este afisat zilnic in holul gradinitei, astfel incat parintele sa poata studia si anunta schimbarea necesara.

Este o problema daca un copil inca poarta pampers in momentul venirii?

Nu,nu este o problema...Procesul de renuntare la pampers tine de o anume independenta a copilului pe care acesta o va capata cu timpul. Gradinita accepta acest lucru, considerand procesul parte integranta a ariei de dezvoltare personala, sociala si emotionala. Recomandam insa o anumita comunicare si consecventa cu mediul parental, esentiale in tot acest proces.

Care sunt metodele de evaluare ale copiilor?

Fișa pentru aprecierea progresului individual al copilului, înainte de înscrierea in clasa pregătitoare este aplicată la intrarea copilului în grădiniță și, ulterior, la finalizarea ciclului preșcolar, respectiv la finalizarea grupei mari. Ea are ca obiectiv evaluarea longitudinală a dezvoltării copilului și a nivelului de pregătire a acestuia pentru următoarea treaptă de învățământ. Ea constituie un instrument de lucru care punctează competențele copilului ce ar trebui să fie dobândite până la încheierea perioadei de preșcolaritate.Educatoarea va urmări pregătirea copiilor pentru o integrare fără disfuncții în școala pe baza observării unor indicatori structurați pe cele cinci domenii de dezvoltare: Dezvoltare fizică, a sănății și igienei personale, Dezvoltare socio-emotională, Capacități și atitudini în învățare, Dezvoltarea limbajului, a comunicării și premisele citirii si scrierii, Dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii. Fișa va permite educatoarei să monitorizeze atingerea obiectivelor și să prioritizeze demersurile de învățare, reflectă activitatea de zi cu zi a copilului, descoperind lacune, dificultăți, rămâneri în urmă, pe baza lor elaborând programe de remediere și reprezintă un instrument eficient prin care familia este cooptată în procesul de cunoaștere a copilului, oferindu-i posibilitatea de a-și da seama de ceea ce știe copilul, de ceea ce este capabil.

Go to top